Pod Samarą będą produkowane autobusy „Autosan”


Wiadomość z „Głosu Rosji” 19 grudnia 2013:

W mieście Nowokujbyszewsk w obwodzie samarskim powstanie zakład produkcji autobusów polskiej spółki „Autosan” – poinformowało biuro prasowe administracji Nowokujbyszewska.

Stworzenie mieszanego rosyjsko-polskiego zakładu przemysłowego montowania autobusów i ich sprzedaży przewidziano w porozumieniu w sprawie współpracy, podpisanym przez administrację Nowokujbyszewska i „Autosan”.

Informacje o terminie realizacji projektu w zakresie stworzenia zakładu, wielkości inwestycji i ilości miejsc pracy zostaną podane w lutym 2014 roku.

http://polish.ruvr.ru/2013_12_19/Pod-Samara-beda-produkowane-polskie-autobusy/

No i już wiadomo, gdzie prywatny właściciel „Autosanu” (Sobiesław Zasada, znany dawniej rajdowiec, związany z Mercedesem) sprzedał – z odpowiednim zyskiem – maszyny z pospiesznie zlikwidowanego w Sanoku wielkiego zakładu pracy, który ponoć ma aż 180-letnią historię. Od studentki, która mieszka w mieszkaniu po mojej matce w Krakowie dowiedziałem się, że jej ojciec, były pracownik Autosanu, już pojechał do Niemiec szukać tam pracy. A Sanok zamiera, planowo pozbawiany swych zakładów pracy.

Cytuję za „Dziennik Trybuna” z 5 października 2013: „Na samym Zasadzie nikt nie zostawia suchej nitki. Nazywa się go grabarzem polskiej motoryzacji”. To nie pierwsza firma tej branży, której klęskę mu się przypisuje. Uważany jest za odpowiedzialnego za upadek takich niegdysiejszych potęg jak Star czy Jelcz, które całkowicie już znikły z rynku.

Chciało by się powiedzieć za wieszczem Konstantym Ildefonsem Gałczyńskim:

Skumbrie w tomacie. CHCIELIŚCIE WOLNEJ POLSKI, NO TO JĄ MACIE, skumbrie w tomacie, skumbrie w tomacie, śledź.

Advertisements

11 uwag do wpisu “Pod Samarą będą produkowane autobusy „Autosan”

  1. Ruso-Sowiety swoją technologię mają/mieli doskonałą, zwłaszcza w lotnictwie, które podobnie jak my własną motoryzację sobie dość skutecznie podcięli (na lotniskach Domodiewo i Wnukowo pod Moskwą w 2011 roku widziałem praktycznie tylko zachodnie samoloty pasażerskie; a przecież do końca „komuny” do Indii latałem bardzo udanymi konstrukcjami radzieckimi, łącznie z tymi dla 360 pasażerów). A teraz Amerykanie nawet własnych wydajnych silników do rakiet balistycznych nie posiadają, swe „transportowce” dostarczające paliwo i inny sprzęt na stację kosmiczną wyposażają w silniki wyprodukowane w Rosji…

    Jak sprawdziłem, Solaris to rzeczywiście polski producent pod Poznaniem, chyba głównie „składaków” z części wyprodukowanych w innych krajach. A mnie mówiono, że to Autosan pod inną marką. Kiedyś mieli pracować razem, ale z tego chyba nic nie wyszło: http://logistyka.pb.pl/2000472,16351,solaris-i-autosan-razem. Faktem jest, że chyba planowo odprzemyslawia się rejony „ściany wschodniej” Polski, a doprzemysławia dawne obszary Rzeszy Niemieckiej: Solaris pod Poznaniem, składanie Opla pod Gliwicami; w czasie „Euro 2012” aż trzy miasta na „zachodzie” Polski były zaszczycone meczami i rozbudową koniecznej infrastruktury (Wrocław. Poznań, Gdańsk), itd

    Lubię to

  2. Co do nominacji miast – gospodarzy (Breslau, Posn, und Danzig) podczas Euro2012, ze szczególnym pominięciem Krakowa, miałem podobne skojarzenia.
    Warto jeszcze dodać, że materiały na budowę stadionów, całej infrastruktury, pochodziły głównie z dawno sprywatyzowanych już cementowni czy hut stali.
    Pytanie, dlaczego w Polsce nie można było zorganizować Euro np. w 1996 roku, z perspektywy (intersesu) miłującgo nas Zachodu, wydawało się to wtedy jeszcze zbyt przedwczesnym i poronionym pomysłem…

    Podobnie jak z poznańską montownią – Solaris, przedstawia się sytuacja ze szwedzką Scanią (dawniej Kapena) w Słupsku.
    Jak to mnie mówił pracujący w niej kolega, polskie (polscy) w zakładzie – to są tylko prawcownicy. Właściwie wszystko, a szczególnie droga elektronika, sprowadzane jest z zewnątrz (spoza kraju)…
    Działająca od wielu lat na terenie Słupska, szwedzka firma Scania, swój produkt eksportuje do połowy krajów UE, zaś same miasto nie stać na zakup choćby jednego nowego autobusu, w zamian zadowalając się sprowadzaniem wysłużonego szrotu.

    Lubię to

  3. Szanowni komentatorzy,

    nie należy wpadać w przesadny pesymizm i uprawiać samobiczowanie. Faktem jest, że ten zupełnie nieźle stojący, polski przemysł samochodowy ( głównie mam na myśli samochody półciężarowe i ciężarowe) zniszczono systematycznie( rola takich hochsztaplerów i śmiem postawić tezę wynajętych niszczycieli jak np. Sobiesław Zasada warta jest nie tylko naszej uwagi, ale i w przyszłości prokuratorów suwerennej Polski), ale na szczęście nie do końca. Faktem jeszcze bardzie oburzającym jest zniszczenie takich perełek polskiego przemysłu jak przemysł elektroniczny i elektrotechniczny ( Unitra, Dolmel, Elwro, Radmor itd), jak przemysł stoczniowy i towarzyszące ( Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Zakłądy Cegielskiego w Poznaniu) ), przemysł mechaniczny i elektromechaniczny ( Zamech, Elta, Rafako- na szczęście nie do końca), przemysł maszyn włókienniczych ( Wifama, Befama, zakłady w Zielonej Górze, Wrocławiu, Zduńskiej Woli itd), przemysł przetwórstwa gumy (kilka zakłądów Stomil na terenie całego kraju, m.in. Łodź, Grudziądz, Olsztyn itd, ostały się chyba tylko posprzedawane i poprzekształcane w Poznaniu, Dębicy i wspomnianym Olsztynie), przemysł budowy taboru kolejowego ( Pafawag, Ostrów Wlkp., Cegielski itd). Można ciągnąć tę listę zbrodni i hańby narodowej.
    Na szczęście niektóre zakłady poprzekształcane złapały drugi oddech np. bydgoska PESA ( tabor kolejowy i tramwaje) , nawet ROMET ponoć wdraża budowę samochodów elektrycznych.
    No i dochodzimy do sławetnych montowni. Oczywiście lepiej byłoby produkować w pełnym cyklu od rodzimego projektu, prototypu i wdrożenia oraz produkcji masowej. Na razie dominuje montaż ( ale przemysł japoński, koreański i chiński też od tego zaczynały, a następnie przegoniły nauczycieli!). Taki SOLARIS, to jeśli się nie mylę nie jest już jedynie montownia. Ale co ciekawsza Polska stała się poważnym producentem części i wyposażenia do przemysłu samochodowego na najwyższym poziomie ( elementy silników, hamulce, amortyzatory, elementy plastikowe, wiązki przewodów, fotele itp). To są dobre rzeczy, na których można odbudować polski przemysł narodowy.

    Nie popadajmy zatem w „czarny PR”

    Lubię to

  4. Problem z tym „Solarisem” jest, że sądząc po jego nazwie, do kilku miesięcy wstecz nawet nie przypuszczałem, że te, dominujące obecnie w Krakowie autobusy komunikacji miejskiej, są składane/produkowane w Polsce. Podobnie z nowoczesnymi tramwajami o nazwie „Bombardier”, które dominują w Gdańsku. Ktoś – to znaczy Światowy Kapitał – chyba specjalnie wymyśla dla tych przedmiotów nazwy nie kojarzące się z naszym (?) krajem. (Szczegóły patrz http://pl.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Transportation_Polska)

    Najnowsze info nt. „Autosanu” znalazłem tutaj: http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34962,15179477,Sanocki_Autosan_odzyje_w_Rosji_.html . Najśmieszniejsze w tym wszystkim będzie, jeśli autobusy o „zmarłej w Polsce” marce „Autosan” zaczną znowu jeździć gdzieś w głębi… Rosji. Wot globalizm, zgodne z ‚angielskimi’ planami Austriaka o czeskim nazwisku von Hayek, systematycznie wymiesza się ludzi, narody i ich wytwory, aby nie było już więcej wojen o charakterze międzynarodowym. Jak to zapowiadał św. Paweł, „Nie będzie Żyda ani Greka, wszyscy w Chrystusie będziemy Jedno (bezpłciowe i odnarodowione, żyjące wyłącznie dla zatruwającej naszą Planetę górami śmiecia Ekonomii, CZŁOWIEKOWISKO)”. Patrz mój wpis pod hasłem WPS „Dżender”.

    Lubię to

  5. to.wielka.szansa,dla.autosana,ktory.jest,w,rosji,rozpoznawalna,marką.powtarzam.produkcja.odbywala.by.sie.w.Polsce.a.montaż.w.Rosji.i.nie.jest.to.inicjatywa,zasady.tylko.nowych.polskich.włascicieli.zakladu

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s