Produkcja filmowa i pieniądz


Wydaje się, że stara gwardia producentów filmowych, mam tu na myśli głównie reżyserów, przyzwyczajona robić filmy za państwowe pieniądze,  gdy tych pieniędzy państwowych nie dostaje, nie jest w stanie zrealizować żadnego projektu filmowego.

Tym czasem na świecie są realizowane filmy ze środków prywatnych, a całość jest traktowana jako zwykłe wysokodochodowe przedsięwzięcie biznesowe. Dobrze napisany scenariusz, znany reżyser i doborowa stawka aktorska gwarantują wysoki i pewny zysk  dla inwestorów i nie ma w takim biznesie niczego nadzwyczajnego.

Ta forma produkcji filmowej w Polsce a także jak wynika z niżej zamieszczonego artykułu także w Rosji wydaje się być nieznana i niestosowana. Forma zbiórki publicznej na realizację filmu (jak w artykule) wydaje mi się żebraniną bądź naciąganiem publiki, która za ofiarowane środki niczego w zamian nie dostaje, co więcej by obejrzeć taki film na który dało się datek, każdy z ofiarodawców musi wykupić bilet do kina.

 

Rosyjskie kino nie bez sukcesów zaczyna korzystać z crowdfundingu.

O finansowe wsparcie do przyszłych widzów zwracają się zarówno znani, jak i początkujący filmowcy.

 

Jak pokazują statystyki, najbardziej skuteczne w zbieraniu narodowych środków są wielkie patriotyczne projekty oraz nazwiska autorów, którzy zdążyli już się zaprezentować. Czasami jednak szczęście uśmiecha się również do młodych filmowców, realizujących swoje krótkometrażowe debiuty.

Rekord, jeśli chodzi o środki pozyskane z crowdfundingu, ustanowił projekt filmu „28 Panfiłowców” na podstawie scenariusza napisanego przez znanego rosyjskiego reżysera Piotra Todorowskiego. Film, po śmierci reżysera, postanowiła zrealizować jego żona. Poświęcony jest on 28 żołnierzom Dywizji Piechoty pod dowództwem generała Panfiłowa, którzy stanęli na drodze batalionowi niemieckich czołgów jesienią 1941 roku. Idea została ciepło przyjęta przez Rosjan. Zamiast deklarowanej początkowo kwoty 300 tysięcy rubli na konto projektu wpłynęło ponad trzy miliony. Zapotrzebowanie na film dostrzegło również Ministerstwo Kultury Rosji. Tym samym do zebranej kwoty dołączyły pieniądze z ministerstwa oraz Rosyjskiego Towarzystwa Wojskowo-Historycznego. W ten sposób powstał największy rosyjski projekt realizowany przy pomocy croudfundingu.

Stosunkowo udany okazał się również projekt filmowy rosyjskiego pisarza, dramaturga i satyryka Michaiła Zadornowa „Oleg Mądry”. Zebrana kwota dwukrotnie przekroczyła niezbędną do realizacji filmu. Oleg Mądry – postać, która zaledwie kilka razy pojawia się w podręcznikach szkolnych – zwróciła uwagę Rosjan pomimo tego, że wielu historyków i pisarzy scenariusz Zadornowa nazywa pseudonaukowym.

Jeszcze jeden przyszły projekt filmowy – „Moja Ryba” – to jedna z najbardziej znanych i szczęśliwych historii o finansowaniu przez naród. Krótkometrażowy film debiutantki Tai Zubowej opowiada o wartościach rodzinnych, miłości do dzieci i doświadczeniach życiowych, które od czasu do czasu przychodzi przeżywać razem, ucząc się wzajemnego wsparcia w trudnych sytuacjach.

104% wymaganej kwoty w ramach croudfundingu zebrał projekt filmu „Lato”. Jego reżyser i producent – Anton Utkin – jest debiutantem w świecie kinematografii. Być może w zebraniu pieniędzy pomogło nazwisko popularnej rosyjskiej aktorki Aliony Babienko, która zagra główną rolę. Film to „fantastyczna opowieść o wojnie w niedalekiej przyszłości oraz miłości, która pozostaje miłością nawet wtedy, gdy świat, który znamy, już nie istnieje”. Rosyjskiego kina fantasy naprawdę nam brakuje. Dlatego ciekawi, co z tego wyniknie…

Zastanawiające jest, że o pomoc w ramach croundfundingu musiał zwrócić się klasyk animacji rosyjskiej Garri Bardin. Miał on niewystarczające środki na realizację nowego filmu animowanego „Trzy melodie”. Są to trzy animacje z plasteliny pod muzykę Saint-Saensa, Masseneta i Louisa Armstronga. Projekt otrzymał ogromne wsparcie od narodu. Bardin jest w Rosji znany i lubiany. Osoby, które dokonały wpłat, otrzymały w prezencie bonus od samego Bardina: zaproszenie do zwiedzenia studia, płytę z autografem autora, szkice, obrazki oraz filmowe postaci z plasteliny.

Nie wszystkie projekty mają tyle szczęścia. Nie ma jednak żadnych szczególnych niuansów i tajemnic w croudfundingu. Trzeba tylko w sposób prosty i jasny opowiedzieć o swoim projekcie i co najważniejsze – zwrócić się bezpośrednio do ludzi, którzy mogą pomóc.
Czytaj dalej: http://polish.ruvr.ru/2014_08_22/Rosyjskie-kino-zaczyna-korzystac-z-crowdfundingu-2852/

 

 

Advertisements

5 uwag do wpisu “Produkcja filmowa i pieniądz

  1. Ile można zarobić na produkcji filmowej i zdjęciach ?
    Pytamy ,bo przed wojna fotograf (wywodzący się z ludu przebranego) więcej zarabial niż fryzjer a nawet zlotnik.
    Teraz zobaczcie ile narobilo się „domow weselnych”,także pogrzebowych – DOBRY INTERES !

    Lubię to

  2. Ponieważ na forach internetowych powoli DYSKUSJA ZAMIERA dla przebudzenia podsyłamy WSZYSTKIM POLAKOM „dzielo wspolczesne ZAKAZANE” !
    Oczywiście jest to sztuka teatralna a z niej film (temat o filmach i pieniądzach) na który warto poswiecic trzy godziny aby NAM SIE CHCIALO CHCIEC :

    http://gloria.tv/?media=273330&language=YiwzPCkSG6u

    Szmule,szwaby,mieszancy prosimy na dyskusje się nie wysilać.
    POLAKOW ZAPRASZAMY DO SZCZEREJ POLSKIEJ DYSKUSJI po obejrzeniu indywidualnie ,rodzinnie lub zbiorowo,lacznie z ocena autorki ,jak i scenarzysty i reżysera
    (miedzy nimi tez „poszlo” o pieniądze,szmule potrafią wszystkich sklocic !).

    APA

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s